Saturday 7 January 2012

Malulah pada Allaah dan Rasul kita..


~Allah MELARANG melihat yang BUKAN MAHRAM, tetapi kita melihatnya bahkan lebih dari itu..lalu dengan apakah kita akan masuk SYURGANYA?

~ Allah MENYURUH mendirikan solat 5 waktu tetapi kita meninggalkannya dengan ALASAN KESIBUKKAN KERJA/SEKOLAH atau terlelap dalam tidur..lalu dengan apakah kita akan masuk syurgaNya?

~ Saat orang lain MENANGISI dosa-dosa kecil mereka, sedangkan kita masih mampu KETAWA dengan dosa-dosa BESAR yang telah kita lakukan..lalu dengan apakan kita akan masuk syurgaNya?

~ Saat orang lain memperjuangkan RISALAH ISLAM, tidak jemu BERDAKWAH menyeru umat..dan kita di sini tidak menyertai malah MENENTANGNYA dengan pelbagai ALASAN..lalu dengan apakah kita akan masuk syurgaNya?

~ Jika tidak ada satu KEBAIKAN pun yang kita lakukan semasa hidup di dunia ini, dalam agama kita..walaupun kita dilahirkan dalam ISLAM, hanya pada nama..bukan pada PERBUATAN dan AMALAN, malah sentiasa melakukan kejahatan..seolah-olah MATI itu jauh lagi dari kita..lalu dengan apakah kita akan masuk syurgaNya?

:
:
:

 Muhasabah;

>>>Syurga itu indah, manis dan kekal..semua insan mengimpikannya tetapi apakah RUANG KEBAIKAN, PERJUANGAN, USAHA yang telah kita perbuat untuk ke sana? Untuk mendapatkannya? Adakah hanya dengan ANGAN-ANGAN, hanya dengan IMPIAN..tanpa USAHA kukuh, TAWAKAL penuh, ISTIQAMAH berterusan..mampukah kita untuk MEREBUTNYA? 

Tidak berasa CEMBURUKAH, tidak berasa MALUKAH apabila melihat manusia BERSUNGGUH-SUNGGUH berjuang untuk islam, berusaha merebut apa yang telah DIJANJIKAN Allah..tanpa kenal erti putus asa, dan kita masih di sini..merenung dari KEJAUHAN tanpa memulakan usaha ke arah itu..MALULAH wahai diri, kata cintakan Allah dan Rasul tetapi masih INGKARI akan segala suruhanNya..malulah wahai diri, kata SYAITAN itu musuh yang NYATA tetap masih diri kita mengikuti jejak langkahnya ke NERAKA..malulah..


No comments:

Post a Comment