Sunday 28 October 2012

Lumrah CINTA hanya SATU

  Lumrah cinta tiada dua sebab hati akan cenderung pada yang satu


Bismillaahirrahmaanirrahiim. In The Name Of Allah, The Most Gracious and The Most Merciful. Salaam to all readers =)) Alhamdulillah, dapat meluangkan sedikit waktu untuk menulis blog ana.. Insya' Allah, selagi ada usia yang berbaki dikandung hayat, selagi itu akan terus menulis dan memberikan sedikit ilmu untuk dikongsi bersama ^^ Insya' Allah~

LUMRAH CINTA TIADA DUA. Hmm, betul? Hati tidak akan mampu berdusta, kalau antara dua A dan B, kita cuma mampu memilih salah satunya, sebab hati cenderung mencintai cuma SATU,


Okay jom lihat equationnya, Analogi lebih dekat untuk difahami.



Memperkenalkan A dan B ( bukan nama sebenar, hehe ^^). Mereka saling menyayangi namun bila A menyedari B sebenarnya lebih sayang pada orang lain yang bernama C berbanding A,
Maka terciptalah satu dialog between mereka :

Berkata c B : "Maaf, aku tidak boleh tipu diri sendiri, ternyata saya lebih sayangkan dia dari awak :'( maaf, aku rasa perpisahan ini adalah yang terbaik. Rupanya kita tersalah memberi cinta.. Sorry Dorry Strawberry A"

------- habis cewite (cerita) -----


Cinta Dunia ataupun Cinta Akhirat; Kita yang pilih. Kalau kita mengejar dunia Akhirat meninggalkan kita, tapi kalau kita mengejar Akhirat, Dunia akan bersama kita. Untungkan? :')

Mencintai Dunia lebih dari Akhirat, membuatkan seseorang itu rugi kelak. Seseorang itu akan disibukkan dengan apa yang dicintainya. Sebagai Contoh, apabila kita fall in love with someone, kita pasti akan ingat orang yang dicintai itu. Sibuk untuk dating, SMS, WhatsApp, Fb, sibuk nak ikut cakap si dia. Yes, sebab kita disibukkan dengan kecintaan masing-masing.

Saya? sibuk menulis.. hehe :3

okay back to Dunia Vs Akhirat,

Ramai yang terlupa soal Akhirat (termasuk yang menulis artikel ni) . Terlupa sebenarnya kehidupan sebenar di alam sana, Akhirat. Pernah terfikir, amal apa yang kita bekalkan untuk di akhirat sana nnti? :') Kita dihidupkan Allah, di atas muka bumi ini adalah untuk beribadat dan beramal kepadaNya, dan semuanya kita harus persiapkan untuk kehidupan sebenar kita disana :')

tanpa kita sedar, kita terlalu bertungkus lumus dalam hal keduniaan, bersungguh-sungguh mencari kekayaan sehingga terlupa hal-hak-ukhrawi. Ya lumrah cinta tiada dua, sama ada cinta dunia mahupun cinta akhirat, semuanya terletak pada pilihan kita. Memilih Kesesatan atau memilih Keimanan.

Dunia diciptakan untuk manusia dan manusia diciptakan untuk Akhirat. Hiup di dunia untuk dibawa bekal ke alam yang lebih kekal, Akhirat. Ramai di kalangan umat islam yang mengaku sebagai orang islam, namun realiti kehidupan mereka langsung tidak mencerminkan keperibadian seorang muslim. Benarlah sebagaimana yang digambarkan Rasulullah s.a.w letika ditanta oleh para sahabat tentang keadaan umat islam di akhir zaman.

" Setelah aku wafat, setelah lama aku tinggalkan, umat islam akan lemah. Di atas kelemahan itu orang kafir akan menindas mereka bagai orang yang menghadapi piring dan mengajak orang lain makan bersama."

Maka para sahabat bertanya, "Apakah ketika itu umat islam telah lemah dan musuh sangat kuat?"
Sabda baginda s.a.w :
"Bahkan masa itu mereka lebih ramai dan tidak berguna, tidak bererti dan tidak menakutkan musuh. Mereka ibart buih di lautan.
Sahabat bertanya lagi " Mengapa seramia itu tetapi seperti buih di lautan?"
 Jawab Rasulullah s.a.w :
"Kerana 2 penyakit, iaitu mereka ditimpa penyakit al-Wahn."
Sahabat bertanya lagi, "Apakah itu al-Wahn?" Rasulullah SAW bersabda, Cintakan dunia dan takut akan kematian"

Apabila seseorang mencintai Allah, maka Allah akan mencintainya. Dan apabila seseoranng dicintai Allah, maka hidup dan matinya akan dipermudahkan oleh Allah.

 Habis madu Sepah dibuang

Allah dah bagi kita nikmat, kita rasa, kita dapat, kita nikmati, lepas tu tidak bersyukur.. Sungguh, Dialah kecintaan UTAMA kita melebihi yang lain, biar kita dapat merasai kemanisan iman. Jangan jadikan iman semakin tawar dan hambar. Bila hambar, itu yang kita rasa bosannya solat, bosannya majlis-majlis ilmu, kurang berjemaah, hatta surau atau masjid di hadapan rumahmu sendiri -,-"

Yes, and of course, di samping mengejar Akhirat, Dunia tidak dilupakan. Jangan berat sebelah, seimbangkan. That's why, if kita berusaha mengejar Akhirat, dunai bersam kita, insya' Allah.. bagaimana hendak seimbangkan, terletak pada usaha sendiri. Usaha yang menjdaikan kita tidak rugi. So, have we decided? Dunia or Akhirat? Pilih, pilih~ jangan tak pilih~ usahalah untuk mendapatkannya kedua-dua sekali. Jangan jadi manusia yang rugi, Dunia ketinggalan, Akhirat pula melepas~~ :')

Thatz all prom me ;3 Allah 'alam :)

Salam Mujadahah




1 comment:

  1. Salam...
    sangat setuju jika kita kejar akhirat dunia pun kita dapat..Contohnya orang yang bekerja..Siapa yang bekerja niat ikhlas kerana Allah..kerana nak laksanakan tanggung jawab..maka dia akan dapat ganjaran pahala..saham akhirat...gaji pun dapat juga...urusan dunia..so kejarlah akhirat...insya Allah dunia pun dapat..

    ReplyDelete